Modernizarea feroviară Arad-Caransebeș, un proiect în impas
Recent, modernizarea liniei feroviare Arad-Caransebeș, parte a planului de restructurare a infrastructurii din România, a fost marcată de declarațiile ministrului Fondurilor Europene, Dragoș Pâslaru. Acesta a anunțat că trei dintre cele patru loturi în care este împărțit acest proiect nu vor fi finalizate la termen și au fost eliminate din PNRR. Ministrul a subliniat că aceste loturi ar putea beneficia de fonduri europene nerambursabile din cadrul programului Transport 2021-2027. Deocamdată, însă, aceste promisiuni rămân în stadiul de intenție.
Viitorul incert al lucrărilor
Proiectul are o valoare totală estimată la 8,7 miliarde lei, dintre care 5,7 miliarde ar fi trebuit să provină din PNRR. Data limită pentru finalizarea lucrării este stabilită pentru sfârșitul anului 2026. Lucrările au început în toamna anului 2020, însă contractele pentru cele trei loturi au fost semnate abia în noiembrie 2022. Cea mai avansată secțiune, Lugoj-Timișoara Est, cu o lungime de aproximativ 54 de kilometri, este realizată în proporție de puțin peste 30%, cu un termen de execuție de șase luni pentru proiectare și trei ani pentru execuția propriu-zisă. Un exemplu de eficiență în construcții feroviare este calea ferată București-Giurgiu, care a fost finalizată în doar trei ani, între 1866 și 1869.
Viteza de circulație, un pas înapoi
Pentru loturile cuprinse între Timișoara Est-Ronaț Triaj-Arad, stadiul de execuție depășește cu puțin 15%, iar între Caransebeș și Lugoj, lucrările nu au avansat semnificativ, fiind realizate în proporție de sub 1% din decembrie 2023. Finalizarea acestui proiect ar permite trenurilor de persoane să circule cu o viteză de 160 km/h, iar cele de marfă la 120 km/h. În prezent, însă, un tren Regio parcurge distanța de aproximativ 150 de kilometri în peste cinci ore. Un alt exemplu îngrijorător este traseul dintre Arad și Timișoara, care, în ciuda unei distanțe de sub 60 de kilometri, durează mai bine de o oră și jumătate, fără a conta întârzierile.
Cu toate acestea, perspectiva modernizării căii ferate Arad-Caransebeș este esențială pentru dezvoltarea infrastructurii românești și reflectă nevoia urgentă de eficientizare a transportului feroviar. Promisiunile de susținere financiară din partea Uniunii Europene rămân un far de speranță, dar unitățile de lucru trebuie să se mobilizeze pentru a transforma aceste intenții în realitate.