Micile afaceri vs. giganții corporativi: Ce ne spune analiza unui expert economist?

A.C.
pexels.com

Firme mici, profituri mari: Cum se descurcă mediul privat românesc

În timp ce companiile de stat sunt adesea subliniate pentru performanțele lor slabe, mediul privat românesc demonstrează că profitul este realizabil. Companiile mici se află în centrul acestei povești de succes, cu marje de profit care ajung, în unele cazuri, la 50%, comparativ cu marii jucători din industrie, care cu greu ating câteva procente.

Recent, s-a observat o comprimare a profiturilor cauzată de creșterea costurilor de producție, cel mai evident exemplu fiind scumpirea energiei, alături de majorările de taxe și impozite, care au afectat întregul sector economic.

Firme mici, profituri remarcabile

Bogdan Glăvan, analist economic, susține că scopul principal al companiilor private este generarea de profit. De regulă, cu cât o firmă este mai mică, cu atât marja de profit poate fi mai mare. Contrar percepției generale, care plasează companiile mari pe un piedestal, cele mici obțin profituri considerabile, ajungând și la 50%.

„Firmele mici obțin profituri semnificative, în ciuda credinței populare că marile corporatii ar avea cele mai mari câștiguri. Acestea din urmă operează, în general, cu marje reduse, de doar câteva procente”, a afirmat Glăvan pentru Termene.ro.

Conform datelor de pe platforma menționată, micile și mijloacele întreprinderi (IMM-uri) constituie 99,8% dintre firmele active din România, stabilind o bază economică solidă. Dintre cele peste 810.000 de firme care au depus bilanțul pentru 2024, mai puțin de 1.000 sunt excluse din această categorie.

Strategia corporațiilor

Glăvan explică și motivul pentru care marile corporații nu pot rivaliza cu micile afaceri în ceea ce privește marjele de profit. „Mari companii operează pe scară largă, ceea ce le impune să lucreze cu marje mici. În contrast, firmele mici își câștigă eficiența din specializarea pe o nișă de piață și dintr-o clientelă restrânsă”, a adăugat acesta.

Creșterea costurilor de producție, în special a energiei electrice, combinată cu majorările de taxe, a determinat o comprimare a profitabilității în rândul companiilor mici, o situație încă vizibilă în peisajul economic românesc.

Lipsa de performanță în sectorul public

În contrast cu succesul mediului privat, companiile de stat se confruntă cu o realitate sumbră. Multe dintre acestea sunt neprofitabile, fiind susținute financiar de stat de ani de zile. Premierul Ilie Bolojan a anunțat reforme menite să îmbunătățească performanța acestor societăți, care include evaluarea indicatorilor de performanță.

Bogdan Glăvan subliniază că „lipsa de performanță este o trăsătură sistemică în rândul companiilor statului”. În sectorul privat, toți angajații, de la muncitori la manageri, sunt motivați să obțină profit și să satisfacă clienții. În sectorul public, însă, stimulentele sunt complet diferite, angajații fiind mai preocupați de conformarea cu cerințele politice decât de eficiență.

Reformă necesară la stat

Premierul Bolojan a inițiat un nou pachet de măsuri pentru reformarea societăților comerciale de stat, punând accent pe reducerea pierderilor și creșterea profitabilității. A subliniat că „teama de pierderi și managementul ineficient al companiilor de stat au dus la o situație alarmantă”.

Noul pachet de măsuri va include o revizuire a indicatorilor de performanță pentru conducerea companiilor de stat, asigurându-se că aceștia sunt relevanți și adecvați contextului economic actual. Statul român deține 1.326 de companii, iar 266 dintre acestea au generat pierderi de 2,5 miliarde de lei.

Situația actuală evidențiază necesitatea unei reforme profunde în sectorul public, pentru ca România să realizeze potențialul său economic și să facă față provocărilor internaționale.

Distribuie acest articol