Un transport de anvelope pentru avioane civile Boeing a fost oprit la granița Poloniei cu Belarus, în contextul sancțiunilor europene impuse Rusiei. Autoritățile poloneze au identificat o tentativă de fraudă vamală, legată de direcționarea acestor bunuri către Moscova.
Autoritățile vamale din Polonia au anunțat confiscarea a cinci tone de anvelope destinate aeronavelor civile de tip Boeing. Transportul urma să tranziteze Belarusul și să ajungă în Rusia, potrivit Administrației Naționale a Veniturilor din Polonia.
Acest tip de marfă se află pe lista produselor interzise în spațiul comunitar ca urmare a sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană împotriva Rusiei și Belarusului, în urma declanșării invaziei ruse în Ucraina în februarie 2022.
Constructorii occidentali, printre care și Airbus sau Boeing, au încetat orice tip de colaborare cu operatorii ruși, inclusiv în ceea ce privește livrarea pieselor de schimb sau serviciile de mentenanță.
„Ofiţerii au descoperit în timpul inspectării unui camion în Koroszczyn că şoferul transporta anvelope utilizate pentru avioane civile Boeing în loc de anvelope declarate pentru autoturisme şi autobuze”, a declarat Administraţia Naţională a Veniturilor. „Expeditorul mărfurilor era o societate din Spania, iar destinatarul era din Azerbaidjan. Au fost iniţiate proceduri penale fiscale în legătură cu frauda vamală. Bunurile sancţionate au fost reţinute”, au precizat autorităţile poloneze.
Până în prezent, producătorul acestor anvelope nu a fost făcut public, iar Boeing nu a emis un comentariu oficial, în ciuda solicitărilor de presă.
Compania americană a anunțat, la scurt timp după începutul războiului din Ucraina, că își suspendă toate activitățile comerciale legate de Rusia. Printre acestea se numără livrarea pieselor, mentenanța tehnică și suportul operațional. De asemenea, Boeing a transmis că „respectă cu stricteţe controalele şi restricţiile la export”.
Industria aviatică rusă, profund dependentă de aeronavele construite în străinătate, se confruntă cu dificultăți tot mai mari în menținerea flotei operaționale. Cererea în creștere pentru transportul aerian pune o presiune suplimentară asupra companiilor aeriene ruse, care caută soluții alternative, inclusiv prin ocolirea sancțiunilor internaționale.