Germania Se Confruntă cu un Nou Șoc Economic De La China
Recent, Germania a început să resimtă efectele unei expansiuni comerciale asemanătoare cu cea pe care Statele Unite au experimentat-o în anii 2000. Conform unei cercetări realizate de Dalia Marin, economistă senior la Bruegel și profesor de Economie Internațională la Universitatea Tehnică din München, impactul este deosebit de semnificativ pentru economia germană.
În trecut, Germania se bucura de produse chinezești, beneficiind de o creștere a exporturilor către acest colos economic. Totuși, situația s-a schimbat drastic din 2020. Importurile germane din China au crescut rapid, în paralel cu o scădere drastică a exporturilor, mai ales în sectoarele de automobile și utilaje.
Datele oficiale arată că, între 2020 și 2022, importurile din China s-au majorat cu peste 60%, ajungând la 13% din totalul importurilor germane, comparativ cu 10% anterior. În același interval, exporturile germane către China au scăzut cu 20%. Acest fenomen afectează industriile fundamentale ale Germaniei, inclusiv sectorul auto și ingineria mecanică, care sunt esențiale pentru inovație și competitivitate.
Scăderea exporturilor de automobile către China a fost impresionantă, cu o reducere de aproape 70% între 2022 și 2024, în timp ce importurile de vehicule electrice din China s-au dublat în acest interval. Pe de altă parte, în sectorul mașinilor-unelte, Germania a devenit importator net din 2015, cu un decalaj care continuă să se accentueze. 中国, susținută de subvenții generoase și măsuri industriale agresive, a depășit Germania în sectoare-cheie, precum baterii și echipamente industriale.
Cercetările indică faptul că industriile care beneficiază de subvenții cresc cu 80% mai repede decât cele nesubvenționate. Acest fenomen ar putea precipita o pierdere a sectorului industrial german și, implicit, un impact negativ asupra cercetării și inovației.
Dalia Marin atrage atenția asupra unei posibile pierderi dramatice a sectoarelor fundamentale din Germania în favoarea Chinei, un rezultat care ar putea fi mai devastator decât criza economică din SUA de acum două decenii.
Pentru a evita o deindustrializare severă, experții sugerează impunerea de condiții pentru accesul Chinei pe piața europeană. Aceștia propun crearea de parteneriate (joint ventures) cu firme europene, care ar facilita transferul de tehnologie și sprijinirea companiilor europene în fazele critice de dezvoltare. Exemplul firmelor Northvolt și ACC evidențiază dificultățile întâmpinate de antreprenorii europeni în absența unui parteneriat solid.
Comisia Europeană a adoptat această abordare prin lansarea, în 2024, a Planului de Acțiune Industrială pentru Sectorul Auto European, stimulând formarea de parteneriate egale între companiile europene și cele chineze, care să includă profesioniști chinezi pentru training.
În concluzie, Germania se află într-o perioadă de vulnerabilitate economică semnificativă din cauza „șocului chinez”. O strategie de parteneriat controlat ar putea ajuta Europa să evite o deindustrializare profundă și să își mențină competitivitatea economică pe termen lung. Dalia Marin subliniază necesitatea unei abordări care să se concentreze pe transferul de tehnologie și dezvoltarea industriei interne, pentru a face față provocărilor curente.
Citește și:
“„Marea dezordine pentru noua ordine””
“Analiză Bloomberg: Un nou „șoc chinez” distruge locuri de muncă în întreaga lume.”