Termen limită pentru impozitele pe locuințe și câștigurile de la bursă: Ce urmează?

Reforma administrației locale vizează reducerea a 40.000 de posturi. - Cseke Attila anunță reforma administrației loc...
pixabay.com

Neclarități în pachetul de măsuri fiscale al Guvernului Bolojan

Pachetul doi de măsuri fiscale, inițiat de cabinetul Bolojan, stârnește multe îngrijorări și discuții, având un parcurs legislativ mult mai complicat în comparație cu primul pachet, care a fost adoptat rapid. Măsurile care afectează antreprenorii s-au lăsat așteptate, iar cele din acest al doilea pachet au fost blocate până la motivarea Curții, care a venit pe 7 noiembrie.

Dan Manolescu, președintele Camerei Consultanților Fiscali, a explicat că pachetul 2 conține măsuri fiscale care nu au fost deocamdată publicate în Monitorul Oficial din cauza întârzierii motivării Curții. „Avem o lege pe care Guvernul și-a asumat răspunderea, dar care a fost declarată parțial neconstituțională. Parlamentul trebuie să corecteze această situație, dar abia acum poate începe procesul de corecție”, a afirmat el.

Deși motivarea Curții a permis deblocarea procesului, unele măsuri din pachetul 2 nu vor putea fi implementate de la 1 ianuarie, data propusă pentru intrarea lor în vigoare. „Vor exista modificări la taxele locale și imobiliare, precum și creșteri ale impozitelor pentru câștiguri de capital”, a adăugat Manolescu. Unele dintre măsuri au termenul de implementare expirat, cum ar fi taxa pe coletele din afara Uniunii Europene, ce ar fi trebuit să intre în vigoare pe 1 noiembrie.

Este esențial ca aceste modificări fiscale să fie adoptate într-un timp util, deoarece ele vor influența construcția bugetului pe 2026. Parlamentul trebuie să finalizeze corecțiile necesare rapid, iar intervenția unor opoziții politice pe probleme de constituționalitate ar putea întârzia procesul.

Pe de altă parte, sunt voci care susțin că unele dintre inițiativele propuse în pachetul 2 necesită ajustări suplimentare. „Limitarea cheltuielilor de management a fost propusă în locul eliminării impozitului minim pe cifra de afaceri, dar aplicarea sa ar putea să nu fie eficientă pentru toate firmele”, subliniază Manolescu.

Acesta își exprimă îngrijorarea că măsurile propuse ar putea conduce la sancțiuni din partea Uniunii Europene, explicând că limitările generale ale cheltuielilor de consultanță ar trebui să fie reevaluate pentru a evita eventuale infringementuri.

Dan Manolescu a adus în discuție și problema impozitului pe cifra de afaceri, care, din păcate, afectează grav profitabilitatea antreprenorilor. Aceștia se tem că măsurile fiscale actuale le pun în pericol afacerile, cu riscuri de faliment în față. „Controalele legislative trebuie să fie realiste și adaptate la situația economică a firmelor”, a concluzionat el.

Pe lângă toate acestea, impozitul special pe petrol și gaze, introdus pentru perioada 2024-2025, urmează să dispară din 2026, ceea ce ridică întrebări asupra sustenabilității acestuia. „Guvernul trebuie să decidă urgent ce se va întâmpla cu impozitul minim pe cifra de afaceri și ce alternative vor fi disponibile pentru operatori”, a mai adăugat specialistul.

În concluzie, măsurile fiscale din pachetul doi ce urmează să fie implementate sunt într-o situație delicată, iar clarificările și corectările rapide sunt esențiale pentru stabilitatea mediului de afaceri din România.

Distribuie acest articol